Van een onzer verslaggevers
Willemstad - De vertoning van de muziekdocumentaire ‘We like it like that’ over de latin boogalo op het Brionplein is uitgemond in een overrompelende kennismaking met de meesters van het genre en het milieu waarin zij opgroeiden.
Het genre is in de zestigerjaren in New York ontstaan als een mix tussen de muziek van de latino’s en de Afro-Amerikanen. Het was mooi om flarden van de kenmerkende muziekfrase: Ha peep ha peep peep bang bang, van Joe Cuba uit de luidsprekers te horen knallen en te zien hoe mensen in die tijd erop dansten. De uitleg van boogalooman Joe Bataan, over het ontstaan van de klassieker Gypsy Woman, was geweldig. Bataan liet zien en horen hoe het nummer ontstond toen hij al spelend wat akkoorden achter de piano uitprobeerde. De bandleden kwamen met suggesties voor de tekst en de begeleiding, en de rest is geschiedenis. Tegelijkertijd was het heerlijk om bekende namen uit de salsascene als pianist Bobby Cruz, en de koning van de timbal Tito Puente, en conguero Ray Baretto te zien die ook een boogaloofase in hun carrière hebben gehad. Cruz was vanaf het begin actief in bands die het genre speelden, Puente waagde zich later eraan. De film werd als onderdeel van het Curaçao International Film Festival Rotterdam op het Brionplein vertoond. Bezoekers zaten ontspannen in hun meegebrachte stoelen en lieten zich meevoeren in de stroom aan informatie en muziekflarden van de film. Percy Pinedo van Fundashon Bon Intenshon kondigde voor de voorstelling nog aan dat wie wilde, rustig tijdens de film kon opstaan om te dansen. Maar dat gebeurde niet. Het hoefde ook niet. De film had overigens genoeg schrijnende momenten. Johnny Colon vertelde over zijn highschool die niet hem maar andere muzikaal minder getalenteerde leerlingen auditie liet doen omdat latino’s en Afro-Amerikanen in die tijd werden gediscrimineerd. Joe Bataan maakte als tiener stiekem een sleutel van een zaal in de kerk waar een piano stond, zo kon hij tenminste muziek maken. Het hoogtepunt van de film is het moment waarop Colon en Bataan na jaren weer op het podium staan. Dan blijkt ook het gelijk van een geïnterviewde muzikant/journalist in de film. Goede muziek doorstaat de toets van de tijd. Ook al is het uit de mode geraakt. Maar gelukkig beleeft het genre terecht een revival de laatste tijd.