Van een onzer verslaggevers
Willemstad/Schiedam - Verele Engels heeft het Stedelijk Museum Schiedam drie kleurentekeningen geschonken. De werken zijn van Frieda Hunziker (1908-1966) die ze in 1952 maakte op Curaçao. Verele is de dochter van Chris en Lucila Engels. Het echtpaar Engels was een drijvende kracht achter het opkomende moderne kunstleven op het eiland. Ze raakten goed bevriend met Frieda Hunziker tijdens haar verblijf op Curaçao.
Verele Engels: ,,Mijn ouders gaven Frieda Hunziker in de jaren vijftig opdracht om muurschilderingen te maken in ons huis Stroomzigt op Curaçao. Ook gaven zij opdracht om een groot glas-in-loodraam te maken, zij vonden dat haar werk daar zo geschikt voor was. Ik was in mijn jeugd dus altijd omringd met Frieda Hunzikers werk.”
Naast de schenking van Verele Engels heeft het museum nog twee tekeningen en een schilderij gekregen. Dankzij het Mondriaan Fonds kan het museum bovendien twee schilderijen van Hunziker voor de collectie aankopen. De schenking en aankoop vormen een belangrijke aanvulling op de verzameling kunst uit de jaren vijftig en zestig van het museum, en onderstrepen bovendien de focus van het museum op het verwerven van het werk van vrouwelijke kunstenaars, aldus het museum in een persbericht. De twee aangekochte schilderijen zijn, net als de vijf tekeningen die het museum als schenking krijgt, nauw verbonden aan Hunzikers reis naar Curaçao in 1951-52. Het derde schilderij is gemaakt in 1963 en is een mooi voorbeeld van de abstract expressionistische fase van Hunziker. Het werk van de kunstenaar vormt zo ook een schakel naar de kunst in het Caribische deel van het koninkrijk.
Hunziker werkt in december 1951 en januari 1952 op Curaçao. Die periode maakt een verpletterende indruk op haar en nog lang na haar reis blijven het eiland, de kleuren, de warmte en de mensen inspiratie opleveren voor nieuw werk. Tijdens haar maanden op Curaçao maakt Hunziker vooral tekeningen, met potlood, krijt en aquarel. Ze tekent er de natuur, de huisjes in het landschap, vrouwen die met manden gevuld met vissen naar de markt gaan en de strakke lijnen van de haven. Ook de cactussen - cacteeën zoals ze ze zelf noemt - tekent ze tijdens haar verblijf op het eiland veelvuldig. De vele tekeningen vormen na haar terugkeer in Amsterdam een schat aan inspiratie. Nog tot ver in de jaren vijftig maakt ze schilderijen waarop Curaçaose motieven terugkomen, maar waarin ze ook steeds verder abstraheert.
De tentoonstelling ‘Frieda Hunziker. Een vlucht naar Curaçao’ is ontstaan na kunsthistorisch onderzoek in nauw contact met de familie en de Curaçaose relaties van Frieda Hunziker, onder wie Verele Engels. Het onderzoek spitste zich onder meer toe op de beeldvorming van Curaçao in het werk van Frieda Hunziker, en in hoeverre haar positie als buitenstaander en passant op het eiland weerspiegeld wordt in haar kleurrijke werken. De tentoonstelling toont naast het werk van Hunziker ook dat van hedendaagse kunstenaars die een relatie hebben met Curaçao, waardoor ook van binnenuit een hedendaags beeld van het eiland wordt gegeven. Deze hedendaagse werken zijn eveneens aangekocht door het museum. De tentoonstelling is nog tot en met 3 september in het Stedelijk Museum Schiedam te zien.