Al het nieuws

Van een onzer verslaggevers
Willemstad - Ex-politicus Norbert George heeft met zijn uitlatingen dat het Openbaar Ministerie (OM) drie journalisten zou betalen om bepaalde informatie naar buiten te brengen om zo de publieke opinie te beïnvloeden, onrechtmatig jegens het OM en het Land gehandeld, en zal zijn uitlatingen moeten rectificeren. Dat is gisteren door het gerecht geoordeeld.


Norbert George,,Het gerecht is bij de afweging van oordeel dat de weegschaal in het voordeel van het OM (en het Land) doorslaat. Het recht ter bescherming van de goede naam weegt in dit geval zwaarder dan het recht op de vrije meningsuiting”, aldus het gerecht.

George deed zijn uitlatingen op Facebook en zal zijn rectificatie dan ook daar moeten plaatsen. De tekst moet een week lang bovenaan zijn Facebookpagina zichtbaar zijn en hoeft alleen in het Papiaments geschreven te zijn, omdat de beschuldigingen aan het adres van het OM ook in deze taal geuit zijn. De rechter heeft de tekst alvast voor hem uitgeschreven: ,,Op 3 september 2016 heb ik in een op de Facebookpagina van Menki Rojer gevoerde discussie gezegd dat het OM drie journalisten (al dan niet periodiek) betaalt om informatie naar buiten te brengen en zo de publieke opinie te beïnvloeden. Bij vonnis van 13 februari 2017 heeft de rechter geoordeeld dat dit een ernstige beschuldiging is, die geen steun vindt in het beschikbare feitenmateriaal. Met mijn beschuldiging heb ik het OM gekwalificeerd als een niet-integere instantie. Mijn beschuldiging tast de reputatie, geloofwaardigheid en goede naam van het OM aan en ondermijnt het vertrouwen in het OM. Omdat het OM een overheidsorgaan is, raakt mijn beschuldiging ook de goede naam van het Land. Mij is bevolen deze rectificatie op mijn Facebookpagina te laten staan. De rechter heeft mij verboden om de rectificatie van enig commentaar te voorzien.” Komt George dit vonnis niet na, dan moet hij 250 gulden boete per dag betalen, tot een maximum van 2.500 gulden.

 

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Wilt u op ruim 8.000 kilometer van Nederland Nederlandse ochtend-krant bij het ontbijt niet missen? Lees dan de Caribische editie van DE TELEGRAAF
Telegraaf

Het ANTILLIAANS DAGBLAD is de enige lokale Nederlandstalige ochtendkrant van Curaçao, Bonaire, Aruba en Sint Maarten.

antdagblad-logo


Abonnee worden of voor meer informatie over losse verkoop en advertentiemogelijkheden: E-mail of fax: Naam, voorletter(s), straatnaam, huisnummer, telefoon en aanvangsdatum. Abonnementsprijs* is Naf 25,50 incl. OB (abonneren is alleen mogelijk op Curaçao).