Al het nieuws

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Van een onzer verslaggevers
Willemstad - UTS staakt de productie van het jaarlijkse Tumbafestival. Deze beslissing is enkele weken geleden genomen, aldus UTS-directeur Paul de Geus. ,,Komend jaar mag een ander bedrijf het doen. Laat maar zien dat het beter kan dan hoe wij het de afgelopen tien jaar hebben gedaan.”

utstumba
Het besluit is ingegeven, zegt De Geus, door de ‘constante en hevige kritiek in lokale media en vanuit de gemeenschap, via social media’. Hij is de negatieve commentaren op het functioneren van de overheids-nv en de aantijgingen tegen hemzelf spuugzat, zo liet De Geus gisterochtend aan de verzamelde pers weten. ,,Give us a break.” Personeelsleden benaderen hem regelmatig met de vraag waarom UTS in de verdomhoek zit, zegt hij. ,,Ze vragen mij: ‘Waarom maken wij promotie in de media terwijl diezelfde media kritiek op ons hebben?’” Vertwijfeld: ,,Wat moet ik daarop zeggen? Soms weet ik echt niet wat te doen: klaarblijkelijk heeft het publiek geen idee hoe de zaken werkelijk in elkaar steken.”
De Geus heeft een presentatie gemaakt om inzicht te geven in de financiering van het Tumbafestival. De Asosashon di Músiko i Artista di Kòrsou (Amak) blijkt elk jaar iets meer dan vier ton te ontvangen voor de muzikale en artistieke show. Voor de bouw van het podium, lichttechniek, geluid en andere technische en logistieke onderdelen van de productie is een budget van ruim drie ton geraamd. Dit geld wordt opgebracht door zes branding partners, bedrijven die het exclusieve recht op promotie tijdens het festival hebben, en daarvoor elk vijftigduizend gulden betalen. UTS is een van deze bedrijven, maar de overheids-nv betaalt veel meer, verklaart De Geus: 175.000 gulden. Daar komt de laatste jaren ongeveer 75.000 bij, omdat de drie ton die via pay-per-view moet binnenkomen, niet gehaald wordt. ,,Als producent van het festival staan wij garant voor het verschil”, zegt De Geus, die voorrekent dat UTS dit jaar iets meer dan een kwart miljoen heeft geïnvesteerd. Hierbij is de betaling voor uitzendrechten in Nederland inbegrepen. Tumbaliefhebbers in Nederland betaalden dit jaar 79 euro (150 gulden) voor het bekijken van uitzendingen van het Tumbafestival. De Geus stelt dat de streaming UTS 30.000 gulden gekost heeft, maar maakt niet bekend hoe groot het bedrag is dat deze streaming TeleCuraçao, dochterbedrijf van UTS, heeft opgeleverd.
Vanwege de prijs van 79 euro is UTS, en vooral De Geus persoonlijk, doelwit van kritiek van Cali Manuel, verslaggever van Radio Direct. De opmerking van De Geus, dat de media op Curaçao van bedenkelijk niveau zijn, blijkt gericht aan het adres van Radio Direct: tijdens de persconferentie laat de UTS-directeur twee radio-uitzendingen van Cali Manuel beluisteren. De Geus stopt de fragmenten om de paar seconden om zijn commentaar te geven, en te weerleggen wat er allemaal niet waar zou zijn van wat Manuel beweert. De verslaggever beschuldigt De Geus van benadeling, uitsluiting en misbruik van Curaçaoënaars die in Nederland wonen en voor wie 79 euro een zeer hoge dan wel te hoge prijs zou zijn. ,,Welke kleur heeft jouw hart? Zwart?” roept Manuel in zijn uitzending. De radioverslaggever zit tijdens de persconferentie stilzwijgend achterin de zaal. Bij de vragenronde staat hij op, zegt: ,,Ik ben naar het hol van de leeuw gekomen. U heeft misbruik gemaakt van uw positie door mijn werkgever een brief te sturen waarin u maatregelen tegen mij eist. U noemt mij woordvoerder van Radio Direct. Ik ben geen woordvoerder, ik ben een journalist. U wilt mij de mond snoeren? Mij mijn werk afpakken?” Het Antilliaans Dagblad heeft inzage gekregen in de brief die de directeur van UTS naar Radio Direct-eigenaresse Jachmin Pinedo heeft gestuurd. De Geus eist dat zij binnen 24 uur aan hem laat weten welke maatregelen de directie van Radio Direct tegen de verslaggever neemt.
Heikel punt vormt ook het recht van uitzending. TV Direct zag zich genoodzaakt om 22.500 gulden aan UTS te betalen voor het mogen uitzenden van het Tumbafestival op Curaçao. De tv-zender is evenwel ook op Bonaire te bekijken, via Telbo, en in Nederland, via TV7. ,,UTS heeft de vertoning van de opnamen geblokkeerd voor kijkers in Bonaire en Nederland. TV Direct kon het Festival di Tumba daar niet uitzenden”, bracht Cali Manuel in de ether. Volgens directeur De Geus is dit onjuist. Uit zijn presentatie aan de pers blijkt evenwel dat TeleCuraçao het monopolie heeft op streaming van de opnamen van het Tumbafestival.

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Wilt u op ruim 8.000 kilometer van Nederland Nederlandse ochtend-krant bij het ontbijt niet missen? Lees dan de Caribische editie van DE TELEGRAAF
Telegraaf

Het ANTILLIAANS DAGBLAD is de enige lokale Nederlandstalige ochtendkrant van Curaçao, Bonaire, Aruba en Sint Maarten.

antdagblad-logo


Abonnee worden of voor meer informatie over losse verkoop en advertentiemogelijkheden: E-mail of fax: Naam, voorletter(s), straatnaam, huisnummer, telefoon en aanvangsdatum. Abonnementsprijs* is Naf 25,50 incl. OB (abonneren is alleen mogelijk op Curaçao).