Al het nieuws

Van een onzer verslaggevers
Willemstad - Voorzitter Ronald Koeijers van de naar hem genoemde commissie gaat onderzoek doen naar de twee gevallen van seksueel misbruik door katholieke paters op Curaçao, die in het televisieprogramma ‘Dit is de Dag’ van de Evangelische Omroep (EO) zijn belicht.
Dat heeft het bisdom gisteren tijdens een persconferentie bekendgemaakt. Ook zal de commissie een vervanger zoeken voor het commissielid Filo Silvano die begin dit jaar overleed. Slachtoffers van seksueel misbruik kunnen zich nog steeds bij de commissie melden, aldus het bisdom. Het bisdom verklaarde desgevraagd om de werkwijze van de commissie te evalueren; tot nu toe zijn er geen gevallen van seksueel misbruik door katholiek geestelijken bij die werkgroep aangemeld. Journalisten Robert Chesal en Jos Dohmen publiceerden in het verleden over meerdere gevallen van seksueel misbruik op Curaçao, maar deze zaken zijn niet bij de commissie aangemeld.
Het feit dat de commissie Koeijers nu de opdracht krijgt om de twee gevallen te onderzoeken, houdt niet noodzakelijk in dat de commissie al deze zaken in werkelijkheid al eerder onder zich had, zo verklaarde pastoor Curtis Meris tijdens de persconferentie. ,,Is de zaak werkelijk bij de commissie beland? Hoe werd de zaak afgehandeld toen het bij de commissie belandde?”, die vragen werden door Meris opgeworpen (tijdens de uitzending werd een kopie van het e-mailverkeer tussen Pedro Casimiri, een van de slachtoffers en commissielid Silvano getoond. In de uitzending verklaarde Koeijers niet op de hoogte te zijn van het misbruik van Casimiri, red.).
In een persbericht met de titel ‘Bisdom onderneemt concrete acties in de gevallen die naar voren kwamen in de publicatie van de Evangelische Omroep’, verklaarde het bisdom het volste vertrouwen in de commissie te hebben. De helft van het gisteren uitgegeven persbericht ging over het feit dat de EO zich niet aan de gemaakte afspraak zou hebben gehouden om voorafgaand het interview met monseigneur Gregg Redoblado de onderwerpen ervan te bespreken. In de persconferentie zelf werd ook door het bisdom lang stilgestaan bij dit punt.
De EO zou zonder toestemming het voorgesprek hebben opgenomen en Redoblado overhandigde de ploeg na afloop een brief waarin stond dat er geen toestemming was om het interview met hem uit te zenden. Op de vraag van een aanwezige journalist of monseigneur Redoblado tijdens de opname verklaringen had gedaan die hij liever niet had willen doen, was het antwoord ontkennend.
Het bisdom verklaarde het beeld recht te willen zetten dat men geen openheid van zaken geeft of niet zou optreden. Zo noemde monseigneur Luis Secco in dit verband twee gevallen op van priesters die veroordeeld waren.

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Wilt u op ruim 8.000 kilometer van Nederland Nederlandse ochtend-krant bij het ontbijt niet missen? Lees dan de Caribische editie van DE TELEGRAAF
Telegraaf

Het ANTILLIAANS DAGBLAD is de enige lokale Nederlandstalige ochtendkrant van Curaçao, Bonaire, Aruba en Sint Maarten.

antdagblad-logo


Abonnee worden of voor meer informatie over losse verkoop en advertentiemogelijkheden: E-mail of fax: Naam, voorletter(s), straatnaam, huisnummer, telefoon en aanvangsdatum. Abonnementsprijs* is Naf 25,50 incl. OB (abonneren is alleen mogelijk op Curaçao).